Zvykli jsme si na detailní škatulkování marketingových podoborů. To s sebou nese zástupy specialistů na dané marketingové téma. Dnes otevřu téma téměř neprozkoumaného marketingového podoboru na okraji zájmu. Scent marketing, tedy voňavý marketing, se zaměřuje na často opomíjený smysl – čich. Ten je jedním z pěti smyslů (podle definice naší euro-atlantské civilizace), kterými vnímáme podněty ze svého okolí. Význam čichu je jednou bagatelizován, jindy vyzvedáván. Pravdou je, že nás čich často donutí k nepředvídatelné reakci.

Pomáhá vnímání vůní uchopit zákazníka? Vůně má nevýhodu, vyprchává a drží se pouze v nejbližším okolí zdroje. Je také špatně směrovatelná. Jeden příklad však jasně dokáže, že i vůně pozitivně ovlivňuje rozhodování zákazníka.

Po marketingových kolvoárech putuje návod na výdělečnou cestovní kancelář. Představte si cestovní kancelář specializující se na zájezdy k moři. Zrak zákazníka navnadí velká obrazovka s videem blankytného moře a pobřežím při západu Slunce za zády prodejce zájezdů. Tichý, líbezný a nenápadně se vtírající zvuk šumícího moře, zákazníka navnadí a vůně moře prostupující celou kanceláří, jej jednoduše uchvátí a nepustí. Pokud přidáte oslovení hmatu, třeba nastrčenou mušlí, kterou zákazník během povídání o zájezdu žmoulá v ruce, opět zvyšujete své šance na úspěch. Košík s čokoládou „mořské plody“ je určen chuťovým pohárkům.

Musíme si jako lidé přiznat, že okolí podvědomě vnímáme všemi smysly a tajemství marketingu se skrývá v uchopení těch nejlepších nástrojů pro každý smysl. Přitom platí zlaté pravidlo, čím více smyslů oslovíte, tím snáze se zákazník nechá přesvědčit.