Zpětná projekce ve výlozeFolie pro zadní projekci se v Čechách stává stále častěji využívaným médiem pro vysílání digitálních obsahů, protože má řadu charakteristických vlastností, kterými se odlišuje od jiných médií digital signage. Stejně tak jako u každé technologie však práce s ní nese určitá rizika a omezení, která jsou rozhodující pro výslednou podobu realizace. V tomto článku se ve stručnosti budeme věnovat vysvětlení, pro jaké účely a použití je projekční folie vhodná a na co je třeba brát zřetel. Na naše otázky nám odpověděl Jiří Černý, technický ředitel mediální skupiny UGO! Media, výhradního distributora projekční folie Vikuiti ™ od 3M.

Kam s ní? Jaké omezení představuje při záměru použit folii prostor?

Jiří Černý: Jak již vyplývá z názvu, jde o folii „pro zadní projekci“, na níž se videoobsah promítá dataprojektorem, který je umístěn nikoliv před, nýbrž za ní. Folie jako taková se instaluje (lepí) na jakýkoliv čirý substrát (sklo, výloha, plexisklový výřez). Je tedy vhodná především pro místa, kde je dostatek prostoru za projekční plochou. Obecně platí, že čím větší plochu si přejete nasvítit, tím dále musí být projektor umístěn. Projekční vzdálenost se však dá rapidně snižovat použitím zrcadel, která lomí světelný paprsek na cestě k folii.

Jak je to se svítivostí? Je folie vhodná i pro venkovní použití nebo spíše do interiéru?

JČ: Ano, folie jako taková vykazuje dobré výsledky například i na výlohách obchodů směrem do ulic. Zásadním problémem u takových realizací je však především volba dataprojektoru, kterým na folii vysílate signál. Co se týče výloh vystavených přímému a intenzivnímu slunečnímu svitu, snažíme se je se zadavateli konzultovat a pobízíme je k opatrnosti při volbě užitého projektoru. V dnešní době mi není známá žádná technologie, která by podávala dokonalý zobrazovací výsledek na přímém silném slunci ve výloze, a to také s ohledem na reflexní vlastnosti skla, z něhož je výloha vyrobena. Určitým řešením může být použití folie a velmi výkonného dataprojektoru s vysokou svítivostí, od jehož pořízení však zadavatele často odradí jeho relativně vysoká cena. Slůvko „relativně“ používám proto, protože kdybychom chtěli porovnávat náklady s jinými dostupnými technologiemi, například technologií LED obrazovek, pořizovací cena se jako vysoká nejeví. Další výhodou oproti LED technologii je například ostrost obrazu, blízká pozorovací vzdálenost, viditelnost z úhlů a až full HD rozlišení, které je opět určováno technickými parametry projektoru, kterým na folii svítíte.

Zeptám se tedy ještě příměji – folie do výlohy a denního světla – ano, či ne?Tvarovaná projekční folie ve výloze

JČ: Ano, ale velmi opatrně. Ideální je provést nejprve měření světelných podmínek a vyhodnotit, jaký typ projektoru použít, aby byl výsledek uspokojivý. Bohužel se již objevily i realizace, kde si zadavatel nenechal tak docela poradit a projekční plocha je tak na slunci slabší. Chyba ale nespočívá ve folii samotné, nýbrž v jejím umístění a použitém projektoru.

Jak je to s vysíláním do tvaru? Lze vystoupit z pravoúhlého formátu?

JČ: Folie se nechá vyřezat do libovolného tvaru, například loga, produktu či lidské postavy, jen je potřeba speciálně upravit vysílaný videosignál, aby směřoval pouze do jeho obrysů. Tyto realizace jsou pak poměrně poutavé.