Jan Mašek (3M) a Lukáš Trnka(UGO!)

Jan Mašek (3M) a Lukáš Trnka(UGO!)

V poslední době se začínají na výlohách českých obchodů, a nejen zde, objevovat nové možnosti prezentace služeb nebo výrobků za pomoci zpětné projekce. Stále více instalací je přitom interaktivních, a proto jsem oslovil Lukáše Trnku ze společenství UGO! a Jana Maška z divize komerční grafiky společnosti 3M,  aby mi společně zodpověděli několik otázek:

Vaše společnost se specializuje na zpětnou a tvarovou projekci, co vás vedlo k tomu začít v této branži?

LT (Lukáš Trnka): V této oblasti, tedy v předávání určitého sdělení pomocí zpětné projekce, jsme začali působit přibližně před dvěma lety a vedla nás k tomu stále sílící poptávka klientů, kteří chtěli zaujmout něčím novým a neotřelým. Viděli jsme, že příjemci začínají být unavení klasickými spoty v pravoúhlém formátu a projekční fólie od 3M se svými možnostmi tvarové projekce se doslova nabízela.

Jaká je vazba mezi světovým inovátorem na poli komeční grafiky, společností  3M a společenstvím UGO! ?

JM (Jan Mašek): Společnost 3M se rozhodla v případě projekční fólie Vikuiti ™ postupovat jinak ,než je tomu u běžných grafických fólií. Včas jsme si uvědomili, že je třeba mít pod kontrolou nejen prodej tohoto produktu, ale také jeho instalaci. Důvod byl jednoduchý, potřebovali jsme zajistit maximální výkon aplikací, což vyžaduje jak znalost projekční techniky, tak i znalosti mediálního trhu v České republice. Z tohoto důvodu vzniklo sdružení UGO!, které k tomu všemu ještě disponuje kreativitou v oblasti vývoje. Dnes mohu s klidným svědomím říci, že se nám tento tah vyplatil. UGO! je 3M certifikovaným partnerem v oblasti projekčních fólií a pod jejich práci se podepisuje i 3M, proto  musí jejich práce odpovídat nejvyšším standardům. Dle mého názoru je UGO! jediný hráč na území  ČR, který je schopen realizovat aplikace tohoto typu v tak vysoké kvalitě.

LT: UGO! je sdružení dvou agentur na českém trhu – společnosti Advertico a Mezanin a má od 3M výhradní zastoupení na fólii Vikuiti ™ . Se společností 3M jsme již realizovali řadu úspěšných zadání a spojuje nás dlouhodobé a relativně těsné partnerství. Používáme fólii pro zadní projekci Vikuiti ™  , protože i jako jiné materiály od 3M dosahuje velmi dobrých výsledků a kvalit.

Snažíte se přicházet s něčím novým ve chvílích, kdy zadavatelé často dělají škrty v rozpočtech díky úsporným opatřením v dobách krize. Projevuje se to ve vaší práci?

LT: Samozřejmě, zadavatelé asi mohou být opatrnější, ale na druhou stranu mám pocit, že více zvažují, na co své prostředky vynakládají. Osobně mám tedy spíše dojem, že dnešní doba naší práci nahrává, protože jde více než dřív o originalitu a nápaditost. Také bych řekl, že i příjemci reklamních sdělení se vyvíjejí a jsou stále více citlivější k hravým a zábavným kampaním.

JM: Musím říci, že se tento fakt projevuje spíše pozitivním způsobem. Lidé si totiž uvědomují, že jim již jejich standardní formy komunikace nemusí stačit a že by měli přicházet s něčím novým, s něčím inovativním. Společnost 3M patří dlouhodobě k nejinovativnějším firmám světa, takže jsme na tento trend připraveni a vítáme jej.

Co již zmíněná interaktivita? Narážím na vaší instalaci pro Vodafone v brněnské Olympii.  Instalace je zde relativně krátce. Máte již nějaké odezvy od zákazníků?

LT: Lidi se v pasáži obchodního centra zastavují, poťukávají na výlohu a s úsměvem si dotekem pohrávají s obsahem. Ten pro Vodafone  připravila agentura Wellen, pro níž jsme zajišťovali technickou stránku projektu, a je velice intuitivní a zábavný, takže věřím, že dokáže dostat lidi do prodejny a zvýší zájem o produkty a služby operátora. Podle mého názoru je tato realizace výborným spojením vhodně užitého hardware a na míru připraveného nápaditého kontentu, jehož výsledkem je něco nového a velmi funkčního.

Zatím padaly především technické otázky, ale vše je závislé na zadavatelích. Zpětná projekce je relativně novou formou propagace. Jak se na ní tedy zadavatelé dívají?

JM: Jak jsem již uvedl dříve, DOOH je směr, který zadavatele zajímá čím dál více. Je ovšem třeba říci, že je nutné dělat zadavatelům řešení šitá na míru, která je odliší od konkurence.  Těší mě, že word of mouth v této oblasti velice dobře funguje. Naše realizace přitahují pozornost, což nám do jisté míry usnadňuje práci.

Otevřeli jste také nový showroom s digital signage instalacemi. Jak vám to pomáhá právě v komunikaci se zadavateli a je o showroom zájem?

LT: Dost věcí, které z projekčních fólií vytváříme, je pro zadavatele zcela nových a nikdy je neviděli. Zřízení showroomu bylo pro komunikaci s klienty zásadní, protože tak vznikla příležitost ukázat možnosti a limity technologií přímo v „akci“. Zejména u interaktivity je osobní zážitek nenahraditelný. Rostoucí zájem o showroom, který nás těší, je pochopitelný, protože setkání s technologiemi vydá za tisíc slov či nespočet fotografií.

Dovedl byste si představit síť reklamních ploch využívající zpětnou projekci a byl by podle vás o takovou síť zájem jak u zadavatelů tak u příjemců sdělení?

LT: Ve skutečnosti již taková síť existuje. Vznikla na výlohách prémiových poboček obchodní sítě Bontonland, kdy jsou na exponovaných výlohách na náměstích a v obchodních centrech vysílány spoty vydavatelů hudebních, filmových a herních titulů. V průběhu letošního roku by měly vzniknout další sítě projekčních screenů, které z výloh učiní nepřetržitě vysílající komunikační média.

Poslední otázka. Jaké trendy nás čekají v tomto odvětví? Je podle vás interaktivita ten správný směr?

LT: Interaktivita je jednoznačně správný směr, kterým se bude digital signage tohoto zaměření ubírat. Myslím si, že stále více bude záležet na zpracování obsahu a překračování hranic dosud použitého. Dovolím si odhadnout, že další překvapení v oboru můžeme učinit právě připravovanými  projekčními instalacemi, které budou využívat internetového síťového propojování, realtime renderingu či například  práci se sociálními sítěmi.

JM: V tomto musím souhlasit s Lukášem. Využití Internetu k propagaci je trend, kterým se vydává stále více společností a propojení těchto aktivit např. ve výlohách poboček je velice lákavá varianta.

Děkuji za rozhovor.