Zkratka CPM označuje Cost per thousand viewers, neboli cenu za tisíc pozorovatelů, pasantů. Nesoulad mezi názvem a M na konci vznikl s použitím římského číslování, kdy je hodnota tisíc označována písmenem M.

CPM je označováno za dědu marketingových statistik a s nástupem poměrně přesné internetové statistiky ztrácí svůj dojem přesného údaje. Stále je však toto počítání základním statistickým ukazatelem.

Ukažme si na příkladu, jak se vypočítá CPM. Dejme tomu, že lokalita, ve které máme umístěný digitální zobrazovač, týdně navštíví 5000 zákazníků. Například v obchodních domech toto číslo vychází z exaktních měření, ať již kamerovým systémem, nebo pouhým počítáním průchodů vstupními bránami. Z výsledků měření se dá odvodit průměrná doba strávená v lokalitě. Pro zjednodušení považujme za průměrnou dobu 10 minut.

Náš digitální systém je nastavený tak, že vysílá deseti minutovou smyčku plnou reklam. Takže každý návštěvník uvidí každou reklamu ve smyčce jednou. Pokud tedy cena vysílání jednoho spotu za týden stojí 1500 Kč, poté cena jedné imprese je 0.3 Kč (1500/5000). CPM tedy vychází na 300 Kč.

Příště se podíváme na přesnější metody měření.