Celkový objem tržeb z reklamy u všech typů médií kromě internetu se v tuzemsku loni meziročně snížil o 2,27 procenta na 53,6 miliardy korun. Informovala o tom společnost TNS Media Intelligence. Údaje vycházejí z ceníků za reklamu u jednotlivých médií.

Ceníkové údaje se ovšem mohly v průběhu roku měnit, což je podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur (AČRA) Pavla Brabce patrné například u tržeb televizních stanic. Podle TNS si televize loni meziročně na tržbách polepšily o 6,51 procenta na 28,4 miliardy korun, skutečnost je ovšem podle Brabce jiná. „Pokles reklamních příjmů zasáhl i televizi, s čímž se potýkaly téměř všechny stanice včetně televize Nova,“ řekl Brabec. Dodal, že odvysílaných reklam sice mohlo být více, ale rozhodně to bylo za méně peněz než v roce 2008.

Pokles reklamních tržeb loni pocítila také veřejnoprávní Česká televize (ČT). Ve svých plánech počítala s příjmy za reklamu ve výši 755 milionů korun, utržila ovšem zhruba 550 milionů Kč. To představuje meziroční pokles okolo 30 procent. Podle Brabce je pravděpodobné, že velké stanice přišly zhruba o deset až 12 procent peněz z televizní reklamy v důsledku digitalizace a vzniku nových malých stanic.

Digitální billboardy vydělávaly

Podle TNS loni meziročně rostly i tržby za reklamu na digitálních obrazovkách – takzvaných digiboardech, které jsou umístěny zpravidla v okolí čerpacích stanic či hypermarketů. Těmto reklamním plochám se meziročně zvýšily inzertní příjmy o bezmála desetinu na 59,9 milionu Kč. „Tento reklamní segment má velký potenciál a ještě poroste, jelikož je to online médium s vysokým cílením (na spotřebitele),“ řekl Brabec.

Nejvýraznější nárůst podle TNS loni zaznamenala reklama přímo v nákupních prostorech. Meziročně si polepšila o 23,58 procenta na ceníkové tržby 319,2 milionu korun. Ostatní typy médií si podle statistiky pohoršily.

Rádiím v loňském roce poklesly tržby z reklamy o 4,61 procenta na 3,9 miliardy Kč, uvedla TNS. Tisk meziročně ztratil 10,12 procenta na 17,9 miliardy korun, inzertní příjmy kinosálů spadly o 14,22 procenta na 118,7 milionu Kč.

Tržby klesly také venkovní reklamě, u ní však ještě nejsou výsledky kompletní. Dvě největší reklamní společnosti v tomto odvětví totiž zatím neposkytly své údaje, vysvětlil Robert Bartušek z TNS Media Intelligence. Podle zatím dostupných čísel se u venkovní reklamy loni snížily tržby o 22,15 procenta na 2,9 miliardy korun.

Ekonomická krize se loni promítla také do výsledků některých reklamních a mediálních agentur. „Žádný výrazný propad jsme nezaznamenali, celkový pokles tržeb skupiny činil do pěti procent ve srovnání s rokem 2008. Celkový propad trhu investic do inzerce ve všech médiích přitom činil asi 25 až 30 procent,“ uvedl Jaromír Soukup, vlastník skupiny Médea Group. Zbyněk Janyška z agentury Ju-Turn odhadl meziroční pokles obratu na desítky procent.

Krize podle agentur také zvýšila poptávku po větší kvalitě nabízených služeb. Klienti více tlačí na vylepšení finančních podmínek a požadují ještě kvalitnější služby a rozšířený servis, uvedl Soukup. Podle Janyšky je nejhorším dopadem krize neschopnost dlouhodobě plánovat a předpovídat. Letošní rok však vnímá optimisticky a věří v oživení trhu.

Zdroj: čtk